fredag 15 januari 2010

Slutet

Klockan är snart elva på kvällen Hong Kong tid. Jag dricker kakao och tittar ut över glittrande skyskrapor genom de stora fönstrena på flygplatsen. Flyget går om 11 timmar, så det blir en lång natt här.

Har strövat omkring i Hong Kong de två senaste dagarna. Det är kallt, nästan 14 grader, så jag tvingades köpa en mössa på Ladies Market igår. Kan någon därhemma leta fram mina vinterkläder? Men å andra sidan, där hemma är vi rustade för vintern. HK är inte gjort för kyla, det finns inga batterier, bara luftkonditionering. Hostellet jag bodde på kändes som en iglo. Det blåste in från fönstren (som egentligen bara var öppna luckor i väggen) och täcket var en tunn filt som inte räckte någonvart. Därför väljer jag hellre flygplatsen i natt.

Min resa har kommit till ett slut. Den sista veckan har varit rätt intensiv. På måndagen tog jag flyget från NZ tillbaka till Australien och på onsdagen lämnade jag landet igen. Fler stämplar i passet.

Checkade in 22,9 kg (överraskande litet) men bär desto mer i handbagaget. Flög via Taiwan till Hong Kong och lyckades nästan missa planet i Taiwan då jag somnade i transithallen. Men vaknade av ett ilsket Final Call, tack och lov i tid.

Hade först ingen lust att utforska HK, men vistelsen visade sig bli lyckad. I går såg jag några marknader, åkte spårvagn och åt fiskbullar, idag tog jag bussen till en liten fiskeby, hittade några nya resekamrater och gjorde dem sällskap till världens största Buddha och några visdomsstickor... Och så åkte vi cable car över fantastiska berg.

Nu ska jag försöka sova, annars är jag inget trevligt sällskap då jag kommer hem.

2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka! Här är det inte såå farligt kallt längre men visst var vintern en liten chock för systemet. :)
    Mad.

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot att snart få träffas igen, och prata Australien och Hongkong:)
    /C

    SvaraRadera