tisdag 22 december 2009

Jag seglar och snorklar!

Här går det undan. Ena dagen ligger jag på däck och tittar upp mot stjärnorna från en segelbåt, och dagen efter bländas jag av glittrande skyskrapor från ett tak i en storstad.

Sedan den där ödesdigra bilfärden upp från Hervey Bay har jag:


• Sett ett näbbdjur, en "platypus", en av världens mest skygga och sällsynta varelser! Vi körde i timtal upp längs med en krokig väg till toppen av ett regnskogsbeklätt berg och fortsatte fem kilometer söderut genom skogen, parkerade vid Broken River och gick på tå ner till flodkanten. Väntade i minst en timme, viskade tålmodigt och stirrade oavbrutet på vattenytan. Och plötsligt plaskade de omkring där, mitt framför näsan på oss. Det var lika häftigt som då vi stötte på en koala med sin unge ute i det vilda nere vid Great Ocean Road. Det här är Australien!


• Anlänt till Airlie Beach i skymningen och förfärats över hur stökigt hostellet är. Tur nog var vi två om att dela kvällen, som slutade med att vi satt vid ett träbord under en palm i regnet och åt torrt fem dagar gammalt bröd med jordgubbssylt.


• Seglat! Från Airlie Beach bar det av ut till Whitsundays, de vackraste öarna jag någonsin sett. Turkosblått vatten, kritvit strand, gröna branta kullar... Och jag har dykt och snorklat bland de mest färggranna fiskarna och korallerna i hela världen.


• Solat vid en lagoon. Vattnet är nämligen farligt, en massa maneter som dödar en, sägs det. Så i havet är det stinger suit som gäller. Annars poolen.


• Åkt vattenrutschkana ute vid Stora barriärrevet från en specialbyggd ponton gjord för turister med mycket pengar. Ibland är det bra med studiekort.


• Flugit över Whitsundays öarna från Hamilton Island, lyxparadiset nummer ett. Checkade in 23 kilogram bagage. Hur är det möjligt? Under första flygturen från Perth vägde kappsäcken 17 kg.


• Åkt färja längs med floden genom ett nattglittrande Brisbane. Och köpt Toffe Nut kaffe och en ny Lonely planet med en dagbok att skriva ner alla tankar i.


• Köpt en bussbiljett med Greyhound ner till Sydney. Stannat i Byron Bay och sett Australiens mest östligaste punkt. Fick en vacker solnedgång på köpet! Och här är jag nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar